Praca tak jak życie – jest nieprzewidywalna. SOS kompetencje miękkie.
Ula Graczyk
Jak bardzo umiejętności życiowe, do których zaliczamy kompetencje miękkie, pomagają nam w trudnych okolicznościach życiowych. Często ratują nam życie, bo to My, nikt inny jako pierwsi zanim zadzwonimy po pomoc, wyślemy SOS, stajemy oko w oko z nieprzewidzianym i nagłym traumatycznym wydarzeniem, którego jesteśmy głównym bohaterem: utrata pracy, utrata ważnej relacji, wypadek, napad, pożar. To wszystko może wydarzyć się w życiu zawodowym lub prywatnym. Liczą się wtedy tylko Twoje i wyłącznie Twoje umiejętności i predyspozycje osobiste, dlatego warto je znać i rozwijać, aby odpowiednio szybko zareagować na tzw. szok psychiczny czy ostrą reakcję na stres. Często w takich okolicznościach doznajemy:
=> Zamrożenia (bezruch, skamienienie, chwilowy paraliż)
=> Walczymy (działamy pod wpływem silnego stresu)
=> Ucieczki (odfruwamy, chęć obrony)
Wszystko to zależy od naszych wyuczonych i rozwijanych kompetencji – inteligencji emocjonalnej i biznesowej. Na tym opiera się skuteczne przywództwo. Dlaczego warto?
Z własnego doświadczenia takiego jak: nieoczekiwana nagła utrata pracy, wiem – ważne jest działanie. To, jak się zachowamy w pierwszej sekundzie zaistniałej sytuacji, będzie miało wpływ na efekt końcowy, czyli obronę własną. Tak czy tak, zostajemy sami, zanim nadejdzie pomoc. W pogoni życia wszyscy są zajęci pracą, obowiązkami, swoimi „deadline” i tylko My sami w obliczu zagrożenia mamy wpływ na to, co obecnie dzieje się w naszym życiu. Od nas samych zależy, jak wszystko potoczy się dalej … Sukcesem jest – jak dobrze znamy siebie?
I wtedy z pomocą SOS przychodzą kompetencje miękkie.
Co to są kompetencje miękkie i jakie warto rozwijać w sytuacji stresowej:
Psychospołeczne – to inaczej nasz potencjał, zasoby i możliwości generowania zachowań, percepcja ciała, uważność ( mindfullness ), zaufanie, nasza postawa, na którą składają się: kompetencje osobiste – zapewniają sprawne zarządzane sobą: odnalezienie się w trudnych sytuacjach życiowych, posiadanie poczucie wpływu i kontroli nad swoim życiem, szybkie myślenie – szybkie odpowiadanie, autoprezentacja i działanie.
Interpersonalne – to złożone umiejętności, które pozwalają na realizowanie własnych zamierzeń, radzenie sobie w sytuacjach społecznych; wywieranie wpływu na innych ludzi, tworzenie i utrzymywanie satysfakcjonujących relacji.
Kompetencje miękkie to tak naprawdę umiejętności życiowe. Jest nią swoista kombinacja wiedzy i doświadczenia, potrzebna do realizacji zadań i postawionych celów.
=> Skuteczne porozumiewanie się i utrzymanie dobrych relacji interpersonalnych: aktywne słuchanie, asertywność, werbalna i niewerbalna komunikacja, przekazywanie i przyjmowanie informacji zwrotnych.
=> Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów: ryzyko, rozwiązania, spontaniczność i odwaga własnych działań i zachowań, cele i ich wyznaczanie.
=> Twórcze i krytyczne myślenie: pozwalanie, aby wszystkie emocje przepłynęły przez Twoje ciało.
=> Samoświadomość i świadomość, empatia: pozytywne myślenie, samoocena siebie i innych.
=> Radzenie sobie z emocjami i zarządzanie stresem: pomoc terapeuty, psychologa, coacha, mentora, radzenie sobie z presją, asertywne odmawianie, zarządzanie energią nie czasem
Te pięć kluczowych kompetencji będę omawiała w kolejnych artykułach. Tymczasem zapraszam do refleksji i podzielenia się własnymi doświadczeniami z obszaru kompetencji miękkich.
Related Posts
INTERVIEWS | COACH SUPPLEMENT | LAW BUSINESS QUALITY 15/2018
“I believe that every person has a huge potential which they are often unable to...
Nowoczesne zarządzanie wymaga kompetencji miękkich
Czasopismo „Świat Elit” nr 2/2022 Świat Elit 2/2022 - dwumiesięcznik, pdf...
Transformacja zarządzania i realne wsparcie coachingowo-mentoringowe dla menedżerów
O znaczeniu kompetencji miękkich w zarządzaniu rozmawialiśmy z Urszulą Graczyk w...
Od czegoś w życiu trzeba zacząć
Wierzę, że każdy człowiek dysponuje ogromnym potencjałem, którego często nie...